تماس با امیر علیپور

تمرینات فیلمسازی

راه برووووو.

شخصیت هاتو راه بنداز. انواع راه رفتن طراحی کن. راه رفتن کسی که عصبانیه (بخاطر اینکه جامعه مون عصبانیه، خیلی راحت می تونی اینو اجرا کنی!!). راه رفتن کسی که همین الان اتقاف قشنگ براش افتاده. راه رفتن کسی که همه زندگی اشو باخته. راه رفتن کسی که همین الان به خواسته اش رسیده. راه رفتن خنده دار (شاید چارلی چاپلین با همین راه رفتن اش کارکترشو جهانی کرد …).

 

حس بده.

شاید عمیق ترین چیزی که باید با فیلم هات به مخاطب منتقل کنی، احساسه. احساسی کن مخاطب اتوووو. بهتره توی طراحی هر صحنه از خودت بپرسی که کاراکترت توی این صحنه چه حسی داره؟ و شاید بهتر باشه به مخاطب ات برعکس اون حس رو منتقل کنی. مثل کاراکتر خیلی شجاعانه و بی مهبا توی یه موقعیت ترسناک قرار داره و حسی که می خوای به مخاطب ات منتقل کنی ترسه اما کاراکتر حس اش در صحنه اینکه شجاعانه داره پیش می ره. پر حس اش کن.

 

رنگش کن.

هر پلان رو با رنگ ها نقاشی کن. ببین چه حسی می خوای توی هر صحنه؟ اون حس رو توی پلان ات با رنگ ها بساز.

 

موزیکالش کن.

سکانس هیجانی با موزیک، سکانس خنده دار با موزیک، سکانس غم با موزیک و …

 

سایلنت بساز.

سکوت کن. فیلم بدون دیالوگ بساز. سکانس های بدون دیالوگ بساز. حرف نزن.

 

کارکترهاتو توی موقعیت متناقض قرار بده. و یا در طول قصه متحولش کن.

آدم لطیف توی قصابی!! آدم شوخ توی جمع جدی!! جایی قرار بده که بهش زور بگن، زورش باشه که کاری روی انجام بده، چندشش بشه. مسخره اش کنن. خجالت بکشه. خواهر خسیس رو با جووو و تغییر فضا متحول کن و حساااابی خرج کن، کن. توی بخش اول فیلم نشون بده که خسیسه اما بخش بعدی با اتفاقی که می افته خیلی دست و دلباز کن و … کاراکترتو هیولا کن. بگذار بازده باشه و برنده اش کن. برنده، بازنده و قهرمانش کن. بگذار برای چیزی که می خواد، برای داشتن و ساختن چیزی که می خواد، تلاش کنه و عرق بریزه، ریسک کنه، راه حل جدید و خلاقانه اجرا کنه، بجنگه. بگذار یه چیزهایی ناقص باشه و زورشو بزنه که کاملش کنه. توی موقعیت های حساس و شلوغ و بغرنج، اولویت با چیه؟

 

کم کم کامل کن.

قراره تا آخر فیلم یه خواننده فوق العاده برای اجرای شاهکارش نشون بدی؟ می تونی در طول فیلم از هر قسمت از اون آهنگ بخشی رو بگذاری و تمرین هاشو … تا آخرش کاملش کنی و نهایی کنی.

 

با سوال شروع کن و هر سوال رو با 15 تا شخصیت جواب بده و داستان طراحی کن.

دو نفر چطور عاشق هم می شن؟

فداکاری همه چیز برای یک انسان دیگه چه حسی داره؟ دو نفر رو می خوان بکشن، کدوم می ره جلووو؟ کارکتر تو فوتبال دوست داره اما پارتنرش می خواد که کارکترت شطرنج باز باشه.

 

دوبله کن.

مثلا کافه که نشستی، میزهای بغلی رو دوبله کن که دارن چی به هم می گن. اینطوری بداهه گویی و خلاقیت و … تقویت کن.

 

سلام دوست من. ازت خوشم میاد فیلمساز. عاشق. تلاشگر.

هر موقعه خواستی می تونیم با هم حرف بزنیم عاشق. منم مثل تو دنبال ارتقا فیلمسازیم. این مطلب هم شاید به عشق خودم نوشتم که همیشه جلوی چشمم باشه و یادآوری کنه برام تمرین هامو و هر روز تمرین کنم اینارو تا بسازم اون فیلم قشنگه رو و شاهکار رو.

09121943801 امیر علیپور

 

مقالات

ایده فیلمسازیتجربه فیلمسازیتجربیات فیلمسازیتمرین فیلمسازیتمرینات فیلمسازیفیلمسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *