مقالات

ایده برای ساخت موزیک ویدیو و فیلمنامه موزیک ویدیو

ایده برای ساخت موزیک ویدیو و فیلمنامه موزیک ویدیو

با گسترش رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی بخش عمده ای از مردم بیشترین زمان فراغت خود را به این رسانه ها و شبکه های اجتماعی اختصاص داده اند، از این رو فعالیت بسیاری از جمله هنرمندان مانند خوانندگان در این حوزه ها بیشتر شده است. اما برای خیلی از افراد این سوال مطرح است که چگونه در شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتالی توجه مخاطب را جلب کنیم؟ به طور مثال برای خوانندگان ساخت موزیک ویدئوهای جذاب و هیجان انگیز کمک می کند بتوانند موسیقی خود را بهتر به مخاطبین ارائه دهند و زمینه را برای برگزاری کنسرت های بزرگ و گسترده در آینده آماده نمایند. در این مقاله از باران قصد داریم شما را با ایده هایی برای ساخت موزیک ویدئو و فیلمنامه موزیک ویدئو آشنا کنیم تا بتوانید توجه افراد بسیاری را به کارهای خود جلب کنید.

فیلمنامه، سناریو، ایده ساخت موزیک ویدئو

فیلمنامه، سناریو، ایده ساخت موزیک ویدئو

چگونه یک فیلمنامه موزیک ویدئو بنویسیم؟

ویدئو برای موسیقی یک روش سرگرم کننده و مشارکتی است که می توانید موزیک های جدید خود را در سطح گسترده ای به نمایش بگذارید. مهمترین و اولین قدم در ساخت موزیک ویدئو منحصر به فرد، نوشتن فیلمنامه موزیک ویدئو است، زیرا به سازماندهی هرچه بیشتر روند تولید و افزایش خلاقیت و کار گروهی هنرمندان مشارکت کننده کمک می کند. نوشتن فیلمنامه شاید به نظر کار بسیار دشواری باشد، ولی به محض شروع کار، به راحتی می توانید ایده های خلاقانه ای را برای ساخت موزیک ویدئو پیدا کنید. بعد از اینکه یک فیلمنامه اساسی در دست داشتید، می توانید طرح کلی خود را به یک راهنمای مفید برای ساخت ویدیوی تبدیل کنید. در ادامه مراحل نوشتن یک فیلمنامه تاثیرگذار را بیان می کنیم تا بتوانید موزیک ویدئو خود را به صورت اصولی بنویسید.

  • برنامه ریزی اصولی

هنگام گوش دادن به آهنگ، ویدیوی خود را در ذهنتان مجسم کنید و ایده های اصلی راجع به موزیک ویدیوی خود و آنچه که به فکرتان می آید و می تواند برای محصول نهایی مفید باشد را یادداشت کنید. تصمیم بگیرید که تمایل دارید که ویدئو بیشتر به عملکرد خواننده متمرکز باشد یا از طریق ویدئو می خواهید داستانی را تعریف و روایت کنید. حتی ببینید آیا می توانید عناصر داستان نویسی و عملکرد خواننده را در حین برنامه ریزی با هم ترکیب کنید، زیرا این کار باعث می شود روی مخاطبان موسیقی و حتی کسانی که به موسیقی علاقه چندانی ندارند تاثیر بیشتری بگذارد. اولین قدم برای هر موزیک ویدیو همیشه ارائه ایده ها است. سپس، می توانید آن ایده ها را کامل کنید و شروع به ایجاد یک اسکریپت یا فیلمنامه کنید. لیست افرادی که برای این ویدیو نیاز دارید را تهیه کنید. با دوستان یا بازیگران مستقلی که می خواهید موزیک ویدیوی خود را اجرا کنید، شخصا تماس بگیرید. افرادی را انتخاب کنید که واقعاً با دیدگاه موزیک ویدیوی شما همراه باشند. به همین ترتیب، با دوستان یا متخصصانی که می توانند به شما در فیلمبرداری، ویرایش و تدوین موزیک ویدیو کمک کنند، تماس بگیرید. برای مرتب نگه داشتن کارها لیستی درست کنید که شامل همه وسایل مورد نیاز شما برای ساخت موزیک ویدئو، باشد. قبل از اینکه فیلمنامه را بنویسید باید بتوانید در مورد محل و لوکیشن صحنه ها تصور کنید بنابراین مکانی مناسب را انتخاب کرده تا بتوانید هم هنگام نوشتن تصویرسازی خوبی داشته باشید و هم در آن لوکیشن، ویدیو را فیلمبرداری کنید. به این فکر کنید که چه گزینه هایی در دسترس شماست. اگر بودجه زیادی برای ویدیوی خود ندارید، احتمالاً باید در یک مکان عمومی فیلمبرداری را انجام دهید و اگر مقداری سرمایه دارید، به فکر اجاره استودیو یا فضای خصوصی برای ساخت موزیک ویدئو باشید. هماهنگی های این مراحل کمی دشوار به نظر می رسد، اما نگران نباشید در تمامی مراحل استودیو فیلم و عکس باران همراه با کادر ممتاز سینمایی و تصویرگران برجسته شما را همراهی خواهند کرد.

  • ایجاد یک الگوی اساسی

برای آن که بتوان فیلمنامه نهایی را به کمک عوامل دیگر بسازید سعی کنید آن را در قالب یک جدول طراحی کرد که دارای سه ستون باشد. بسیاری از سازندگان موزیک ویدئو این جدول را به نام فیلمنامه صوتی/ تصویری می شناسند. این کار به شما و سایرین کمک می کند تا بتوانید زمان دقیق وقایع را برنامه ریزی کنید تا یک جریان کامل از یک روایت را داشته باشید. اولین ستون از جدول را به زمان اختصاص دهید تا با ثبت زمان بتوانید داستان ویدئو را با زمان موسیقی تنظیم کنید. یادداشت های تصویری خود را در ستون دوم قرار دهید تا اقداماتی را که باید در بخش خاصی از ویدیو روی دهد را در این ستون بنویسید.

هرگونه تصویر یا ویدئو گرافیکی یا هر چیز لازمی را که روی صفحه قرار است اجرا کنید را در این ستون به طور دقیق یادداشت کنید. علاوه بر این، هر حرکت و انتقال خاص دوربین را که در قسمت خاصی از ویدیو اتفاق می افتاد را لیست کنید. متن، نت موسیقی و جلوه های صوتی را در ستون سمت آخر بنویسید. آنچه را که در ویدئو در بخش یا زمان مشخص قرار است نشان داده شود را به طور کامل لیست کنید. بنابراین شما و سایر عوامل تولید با کمک این جدول دقیقاً می دانید چه ویدئویی را قرار است بسازید. با کمی تامل مشکل به نظر می رسد زیرا فیلمبرداری حرفه ای، زمانبندی های حساب شده، تشخیص عناصر مهم و غیره را می توان تنها از کسانی انتظار داشت که کارکشته و کارشناس هستند، بارانی ها با تیم اکتیو و جوان ایده های نابی برای ساخت موزیک ویدئو به شما خواهند داد تا جذابیت موزیک ویدئو را افزایش داد و به مخاطب میلیونی، نتایج دلخواه، ماندگاری و خاطره سازی برای نسل ها دست یابید.

نوشتن فیلمنامه موزیک ویدئو

برای ترسیم بیشتر فیلمنامه خود، یک متن جداگانه کامل بنویسید. این متن به شما کمک می کند فیلمنامه فعلی خود را به طور کامل و مفید در اختیار بازیگران و سایر عوامل فیلم برداری بگذارید. این سند بیشتر شبیه سناریوی فیلم بوده و موجب می شود ویدیوی خود را به صحنه ها  مختلف تقسیم کنید تا فیلمبرداری و تولید آن آسان تر شود. اگر به دنبال یک موزیک ویدیوی داستان محور هستید، ممکن است گفتگوی بازیگران خود را همراه با متن آهنگی داشته باشید. این بخش را علامت بزنید و یا به بازیگر مربوطه توضیحات لازم را بدهید. با این کار همه افرادی که در ساخت این ویدیو شرکت می کنند به خوبی سناریو را درک می کنند. هماهنگی با بازیگران و از آن گذشته دسترسی هنرمندان شناخته شده و حرفه ای امری دشوار و در برخی موارد غیر ممکن است. با این حال استودیو باران طی سال ها فعالیت گسترده ای که در زمینه ساخت، تهیه و تدوین، فیلمبرداری، کارگردانی و … داشته است راهگشا و همراهتان خواهد بود تا بتوانید با توجه به نوع موزیک ویدئو بهترین افراد زن و مرد را انتخاب نمایید تا در ویدئو ایفای نقش کنند.

ایده های جالب برای موزیک ویدئو

بارانی ها به شما ایده های ناب ویدئوی شگفت انگیز برای یک موسیقی فوق العاده تاثیرگذار ارائه می نمایند. نوازندگان و هنرمندان آماده رفتن روی صحنه هستند. مکان شگفت انگیزی را در بهترین جایگاه مورد علاقه خود می توانید انتخاب کنید. با این همه، قبل از شروع فیلمبرداری، ایده های خلاقانه ای در این بخش در نظر گرفته ایم، با دقت مطالعه نمایید تا موزیک ویدئویی در سطح حرفه ای تولید شود که همه و همه از اسرار کار استودیو باران است و بس.

هلی شات موزیک ویدئو ، فیلمبرداری هوایی موزیک ویدیو

هلی شات موزیک ویدئو ، فیلمبرداری هوایی موزیک ویدیو

فیلم برداری در ساعات طلایی

نورپردازی در تصویر بسیار مهم بوده، مخصوصاً وقتی صحبت از یک موزیک ویدیوی جذاب باشد. اگر برای موزیک ویدیوی خود عکس هایی در محیط بیرون می گیرید به ساعات طلایی روز توجه داشته باشید. “ساعت طلایی” اصطلاحی برای عکاسی است که به زمان دقیقاً پس از طلوع و قبل از غروب خورشید اشاره دارد. در یک روز ابری، شما قادر به گرفتن رنگ های شگفت انگیز و گرم خواهید بود. نور در این مواقع تقریباً کاملاً پراکنده است و نور شما گرم و غنی خواهد بود. گاهی وقت ها اجازه دهید خورشید کار شما را در نورپردازی انجام دهد. گروه رسانه ای باران با توجه به نوع نیاز و سبک موسیقی بهترین زمان و مکان را برای فیلمبرداری پیشنهاد خواهد داد تا بتوانید رنگ ها را به گونه ی دلخواه در ویدئوی خود نمایش دهید.

تناسب نور و موسیقی

اگر در یک محیط داخلی ضبط موزیک ویدئو را انجام می دهید، یک ایده روشن و مقرون به صرفه برای روشنایی به شما پیشنهاد می دهیم. برای به کار گرفتن این ایده خلاقانه به یک تور ماهیگیری و لامپ های روشن نیاز دارید. تور را روی محلی که باند و گروه موزیک در آن قرار گرفته آویزان کنید، سپس لامپ های روشن را از طریق شبکه آویزان کنید. یک طناب را به یک طرف تور وصل و هنگام پخش، یک دستیار تولید یا یکی دیگر از اعضای فیلمبرداری طناب را بکشد. این ایده یکی از جدیدترین ایده های موزیک ویدیو است که باعث ایجاد جلوه ای جذاب از نور در دوربین می شود.

سرعت فیلم

ویدیو های موسیقی به طریق مختلف قوانین سنتی و آکادمیک فیلم سازی را نقض می کنند. فیلم های خود را با سرعت متغیر ضبط کنید. حرکت آهسته در موزیک ویدئو می تواند یک اثر چشمگیر و منحصر به فرد را ایجاد کند. به یاد داشته باشید که اگر نوازنده شما آواز می خواند، برای مطابقت به سرعت آهنگ احتیاج دارید. پخش را کم کنید تا با نواختن آهنگ همگام شود. سرعت بخشیدن به فیلم های شما یک روش جالب و آسان دیگر برای افزودن احساس به موزیک ویدیوی شماست.

ضبط در یک سکانس (فیلم تک پلان)

در حالی که این روش برای فیلمبرداری می تواند یک چالش باشد، اما ویدیوی تک پلانی روشی جالب برای تحت تأثیر قرار دادن بینندگان است. این امر به نیروهای تخصصی و اجرای هماهنگ خواننده و نوازندگان احتیاج دارد. نکته قابل توجه در مورد فیلم تک شات این است که فقط به یک دوربین و یک مکان نیاز دارید. شما با دوربین به عقب حرکت خواهید کرد، بنابراین هنگام حرکت باید یک دستیار تولید کمک بگیرید. خواننده باید در حالی که مستقیماً به دوربین نگاه می کند آواز بخواند. برای ایجاد یک فیلم شگفت انگیز تک شات حتی نیازی به حرکت نیست  می توانید کل ویدئو را با سه پایه بگیرید. تأثیر نگاه مستقیم نوازنده به دوربین در مدت زمان اجرای آهنگ می تواند تاثیر عمیق بر مخاطب بگذارد.

گروه رسانه ای باران

اگر برایتان نوشتن سناریو موزیک ویدئو و فیلم برداری دشوار است گروه رسانه ای باران بهترین تیم دنیا در کنار شما است تا با ایده های خلاقانه و ناب در ایران، ترکیه، اروپا و آمریکا موزیک ویدئوهای شگفت انگیزی بسازید. گروه رسانه ای باران به دلیل داشتن گروه حرفه ای سینمایی، بازیگران مجرب در سنین مختلف، عوامل حرفه ای فیلمبرداری، صدابرداری، گریم، تدوین و غیره توانسته موزیک ویدئوهای با کیفیت و جذابی را تولید کند. علاوه بر ساخت موزیک ویدئو می توانید با کمک بارانی ها تدوین با گرافیک، جلوه های ویژه و صداگذاری، سناریو نویسی برای کلیپ، ساخت تیزر موزیک ویدئو، ساخت تیزر تبلیغاتی هیجانی، ساخت نماهنگ، ساخت پشت صحنه را به راحتی و با بالاترین سطح انجام دهید.

در این مقاله سعی شد نحوه نوشتن فیلمنامه موزیک ویدئو و ایده های خلاقانه در ساخت موزیک ویدئو برای علاقمندان بیان شود تا بتوانند بهترین و متفاوت ترین ویدئو خود را در کنار کادر حرفه ای فیلمسازی و تبلیغات مدرن سینمایی بسازند. بارانی باشید.

ایده برای ساخت موزیک ویدیو و فیلمنامه موزیک ویدیو

 

 

نمونه موزیک ویدیوهای ساخت گروه رسانه ای باران

 

 

 

 

 

3 دیدگاه در “ایده برای ساخت موزیک ویدیو و فیلمنامه موزیک ویدیو

  1. مهدی مظفری گفت:

    من سناریو و فیلمنامه های بسیاری دارم در قالب موزیک ویدیو و کار فیلمبرداری و تدوین هم ۷۰٪ بلدم
    و سرمایه و تجهیزات ندارم ولی با این حال دارم تلاشمو میکنم واقعا دلم میخواد به گروهتون خدمت کنم
    عاشق این کارم

    1. تماس بگیرید 09121943801 امیر علیپور

  2. سعید گفت:

    با من در تماس باش
    ۰۹۱۲۲۲۴۴۶۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *