فیلمسازی

فیلمسازی ، ساخت تیزر تبلیغاتی

عکاسی و فیلمبرداری صحنه و پشت صحنه فیلم و تئاتر

ما در گروه رسانه ای باران تلاش می‌کنیم تا بهترین کیفیت را در کنار بهترین شرایط برای شما مهیا کنیم. سرویس های ویدئویی گروه باران در بخش های مختلفی طبقه بندی می‌شوند. گروه باران با استفاده از گروهی حرفه‌ای قادر خواهد بود تا نیازهای پویای شما در صنعت فیلم، چه در حوزه تبلیغاتی و چه در حوزه تصویربرداری سینمایی مرتفع کند.
برای اینکه بیشتر با صنعت فیلمسازی و مراحل کار آن آشنا شویم، اجازه دهید در ادامه شما را با پروسه فیلم سازی آشنا کنیم.

فیلمسازی
اگر علاقمند به حرفه ی فیلمسازی هستید ولی تخصصی در این زمینه ندارید، نباید بی گدار به آب بزنید و سرمایه ی خود را با ندانم کاری به باد دهید بلکه باید اطلاعاتی را کسب کنید. فیلمسازی همانند بسیاری از کارهای حرفه ای دیگر نیازمند اطلاعات در این زمینه می باشد. برای انجام این کار نیاز است تا با تمامی مراحل فیلمسازی آشنا شوید. در این مقاله ابتدا شما را با تمامی مراحل فیلمسازی آشنا خواهیم کرد. سپس به همه ی آن چه که درباره ی تیزر تبلیغاتی و صنعتی لازم است بدانید اشاره می کنیم.

 

مراحل فیلمسازی

فیلمسازی یک فرایند طولانی است. این فرایند طولانی به سه دسته ی کلی پیش تولید، تولید و پس از تولید تقسیم می شود. هر کدام از این مراحل نیز شامل اقداماتی است که برای فیلمسازی باید انجام شود. در صورتی که خودتان بخواهید فیلم بسازید یا بخواهید آن را به عهده ی کارگردان و شرکت دیگری بسپارید بهتر است در جریان روال کار قرار بگیرید.
1. مرحله ی پیش تولید؛
همان طور که از نام این مرحله مشخص است، این قسمت قبل از اینکه دوربین وارد عمل شود انجام می شود. مرحله ی پیش تولید شامل برنامه ریزی درباره ی نحوه ی انجام کار مانند، فیلمنامه ی کلی ( فیلمنامه ی بصری : فیلمنامه ی بصری این امکان را به فیلمساز می دهد تا ونتاژ و ادیت در مرحله نهایی تولید با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شود )، سرمایه ی مورد نیاز برای این کار، تعداد بازیگران، محل ساخت فیلم ( لوکیشن ) می باشد. در واقع در این قسمت همه ی برنامه هایی که قرار است در مرحله ی تولید و پس از تولید انجام شود را پیش بینی می کند.
2. مرحله ی تولید
در این قسمت از روند فیلمسازی، تمامی مراحلی که در قسمت پیش تولید برنامه ریزی شده بود تا فیلم برداری شود، انجام می شود. این مرحله با فیلم برداری و ثبت تصاویر از سکانس های مختلف فیلم در حال ساخت آغاز می شود. در مرحله ی پیش تولید علاوه بر کارگردان افرادی چون ناظر فیلمنامه، دستیاران کارگردان، عکاس، ویرایش‌کننده تصویر و صدا به تیم فیلمسازی اضافه خواهند شد.
این مرحله هم سختی ها و قوانین خاص خودش را دارد. به عنوان مثال در این جا کارگردان و عوامل فیلم باید به نورپردازی، ترکیب‌بندی و کادربندی نهایت توجه را داشته باشند. در این مرحله اصطلاحات کات و اکشن به طور مکرر توسط کارگردان بیان می شود.
3. مرحله ی پس از تولید
نام این مرحله پس از تولید است. یعنی تمام اعمالی که در مرحله ی تولید انجام شد و تمام تصاویر فراهم گردید، وارد این مرحله می شود. در این قسمت از فیلم سازی فرایندهایی از قبیل المان‌های گرافیکی و جلوه‌های ویژه، موسیقی و تصحیح رنگ‌ها باید بر روی تصاویر جمع شده انجام شود.
در این مرحله دو اقدام مهم و ضروری که بسیار هم زمان بر می باشد بر روی فیلم صورت می گیرد. نام این دو مرحله مونتاژ و تدوین است که آخرین مرحله هم می باشد. با اعمال تدوین و مونتاژ بر روی فیلم، فیلم از حالت خامی خارج شده و رنگ می گیرد و آماده ی ارائه به مخاطب می باشد.

 

انواع فیلم و فیلمسازی

فیلمسازی انواع مختلفی دارد، فیلمسازی هنری (تلویزیونی و سینمایی )، فیلمسازی تجاری ( تبلیغاتی و صنعتی )، فیلمسازی آموزشی و فیلمسازی مستند.
1. فیلمسازی هنری
این نوع فیلمسازی شامل ساخت فیلم های سینمایی، تلویزیونی، فیلم های کوتاه و همچنین نمایش خانگی می باشد. از آن جایی که امروزه فیلم های سینمایی و تلویزیونی مخاطبین بسیاری را به خود جذب کرده است، صنعت سینما و تلوزیون رشد چشمگیری داشته اشت. از این رو سلایق مخاطبین خاص تر شده و این مساله کار کارگردان را سخت کرده است. لذا برای ساختن فیلم های هنری نیاز به یک کارگردان متخصص با تیم حرفه ای و همچنین تجهیزات پیشرفته می باشد.
2. فیلمسازی آموزشی
ساختن این فیلم ها این امکان را به مخاطب می دهد که بدون صرف هزینه ی اضافی و فوت وقت بهترین آموزش را در زمینه ی رشته ی دلخواه خود داشته باشد. کارگردان این نوع فیلم با داشتن تخصص در زمینه فیلمسازی آموزشی، کمترین هزینه را برای ساخت فیلم های آموزشی می کند. زمانی که برای ساخت این نوع فیلم اختصاص داده می شود به مراتب کمتر از فیلمسازی هنری است.

3. فیلم مستند

فیلم مستند نوعی از فیلم است که این روزها طرفداران خاص خود را دارد که کم هم نیستند. این فیلم را می توان شاخه ی ممتاز صنعت فیلمسازی دانست. در این نوع فیلم سازی هدف کارگردان ثبت و ارائه ی اتفاقات واقعی است. نکته ی حائز همیت در فیلم مستند این است که هیچ نوع دخل و تصرفی نباید در آن صروت بگیرد.
4. فیلمسازی تجاری ( فیلم صنعتی – تبلیغاتی – تیزر تبلیغاتی )
فیلمسازی تجاری نوعی از فیلمسازی است که این روزها صاحبان و تولیدکنندگان کالا و خدمات را به سمت خود جذب کرده است. تولیدکنندگان از صنعت فیلمسازی تجاری برای کسب و کار خود و دریافت سود بیشتر بهره می برند. آن ها معتقدند با هزینه ی کمتری که در قبال فیلمسازی تجاری متحمل می شوند می توانند کالای خود را بیشتر از گذشته به افراد جامعه معرفی کرده و چندین برابر سود کنند.
مخاطبین اصلی فیلم های صنعتی افراد رده بالایی هستند که در نمایشگاه ها، سمینارها و کنفرانس ها حضور پیدا می کنند.

این نکته را باید در نظر گرفت که برای این کار بهتر است به کارگردانی اعتماد کرد که در این زمینه صاحب اثر می باشد. کارگردان این نوع فیلم ها باید دارای ایده های نو و خلاقانه باشد تا فیلم تبلیغاتیش بتواند کالا را به بهترین شکل معرفی کند.
فیلمسازی تجاری شامل فیلم های : صنعتی، تبلیغاتی، تیزر و ویدیو کاتالوگ می باشد. در وهله ی اول از تفاوت های فیلم صنعتی با تیزر تبلیغاتی به مدت زمان آن می توان اشاره کرد است. در واقع فیلم صنعتی طولانی تر از تیزر می باشد. تفاوت دیگر بین این دو نوع فیلم در افکت هایی است که در ساخت آن ها استفاده می شود. در تیزرهای تبلیغاتی افکت های انیمیشنی و کامپیوتری بیشتری نسبت به فیلم های صنعتی بهره برده می شود. اصلی ترین و قابل توجه ترین تفاوت بین فیلم صنعتی و تیزر تبلیغاتی هزینه های صرف شده برای تولید آن ها می باشد که برای ساخت تیزر به دلیل تجهیزات کمتری که در آن استفاده می شود از هزینه های کمتری برای ساخت آن استفاده می شود.
در ادامه ی این قسمت از مقاله، شما را بیشتر با تیزرهای تبلیغاتی ( مراحل ساخت تیزر، متن فیلمنامه ی تیزر و تقریبا تمام جزئیات درباره تیزر تبلیغاتی ) آشنا خواهیم کرد تا بتوانید این نوع فیلمسازی را بیشتر درک کنید.

 

تعریف تیزر تبلیغاتی

در ابتدا به تعریف کلی از تیزر تبلیغاتی می پردازیم. تیزر تبلیغاتی نوعی از فیلمسازی است که در آن کارگردان با همکاری مشتری در راستای ساخت فیلمی با کیفیت تلاش می کند. فضای این فیلم به نوع محصول بستگی دارد. و متناسب با محصول، انیمیشن های دو بعدی و یا سه بعدی و حتی کامپوزیت برای طراحی آن استفاده می شود.

 

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی

ساخت تیزر تبلیغاتی هم مانند فیلمسازی هنری شامل 3 مرحله ی اصلی پیش تولید، تولید و پس از تولید می باشد. اما قبل از همه ی این مرحله ها نیاز است بدانید که می خواهید برای چه کاری تیزر تبلیغاتی بسازید. در اولین اقدام برای ساخت تیزر تبلیغاتی باید با کارفرما صحبت کرده و فرم نظر سنجی ( فرم بریف تبلیغاتی ) که مختص این کار است را به وی ارائه کنید. این فرم دارای سوالاتی است که کارفرما باید به آن ها پاسخ دهد، این سوالات درباره جزئیات کالا و پروژه ی مورد نظر است. با پاسخ به این سوالات، به سازندگان تیزر کمک می شود که متناسب با سلیقه و ذهن کارفرما تیز را بسازد و ارائه کند.
قبل از پیش تولید و بعد از تکمیل فرم بریف تبلیغاتی، تیمی متشکل از افراد حرفه ای و متخصص در زمینه تیزرسازی گرد هم می آیند و با توجه به فرم بریف و سلیقه ی کارفرما، ایده های خود را بیان می کنند. طبیعی است که هر چه ایده ها خلاقانه تر و بدون کپی برداری از سایر تیزرها باشد می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. در انتهای جلسه افراد تیم به تصمیم مشترکی از ایده ها می رسند و ایده و طرح انتخابی را به کارفرما گزارش می دهند.

بعد از همه ی این روند ها، فیلمساز وارد مرحله ی اصلی و تخصصی کار خود می شود. در این جا مرحله ی پیش تولید را پیش رو خواهد داشت. در واقع طرح انتخابی در اختیار تیم حرفه ای سازندگان تیزر قرار می گیرد و با توجه به شرایطی که تیزر دارد و تجهیزات و بازیگرانی که می طلبد، لوکیشن مورد نظر، بازیگران، حرکات دوربین، نورپردازی، صداها و دیگر عوامل انتخاب می شوند. در این مرحله نوع لباس و حتی نوع گریم بازیگران نیز مشخص می گردند، البته به مجموعه ی این عوامل دکوپاژ می گویند.
بعد از مرحله ی پیش تولید، مرحله ی تولید مدنظر است. در مرحله ی تولید بار اصلی پروژه بر روی دوش کارگردان است. کارگردان سرپرستی تیم را بر عهده می گیرد و ثبت تصاویر و پلان های سناریو را آغاز می کند. در این مرحله تمامی افراد گروه، بخصوص کارگردان نیاز بیشتری به تمرکز خواهد داشت. در واقع در این مرحله هر آنچه که در مرحله ی پیش تولید تصمیم گیری شده بود وارد مرحله ی اجرا می شود.
مرحله ی آخر در ساخت تیزر تبلیغاتی، همانند سایر فیلم سازی ها، مرحله ی پس از تولید می باشد. در مرحله ی آخر، بحث تدوین و مونتاژ به میان می آید. در مرحله ی پس از تولید، هر آنچه که در مرحله ی تولید ضبط شده است با نظارت و بررسی کارگردان مورد تدوین و مونتاژ قرار می گیرد. در این قسمت نقش تدوینگر و ادیتور حیاتی است. هرچه این افراد متخصص و حرفه ای تر باشند، محصول مورد نظر هم از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد شد.

 

نریشن و گوینده ی تیزر تبلیغاتی

بسیار دیده ایم که در تیزرهای تبلیغاتی گوینده ای قرار دارد که از بازیگران اصلی تیزر نیست و داستان متنی را برای مخاطبی که علاقه ای به خواندن متون ندارد، بازگو می کند. صداگذاری بر روی فیلم های تبلیغاتی و تیزرها از گذشته تا کنون از افکت های اثرگذار بر روی مخاطب بوده است. به همین جهت فردی که قرار است این کار را انجام دهد بهتر است از تن صدای گیرایی برخوردار باشد تا بهترین اثر را بر روی کیفیت تیزر داشته باشد. بهتر است بدانید که بازاریابی شنیداری جز بهترین بازاریابی بوده است.

 

متن فیلمنامه ی تیزر به چه صورت نوشته می شود؟

برای نوشتن متن فیلمنامه ی تیزر باید اصولی خاص رعایت شود تا بیشترین بازده را داشته باشد. برای این کار لازم است چند مرحله ی بسیار ساده را پیش ببرید که در ادامه به تفصیل بیان خواهیم کرد.
1. قبل از شروع نوشتن کامل فیلمنامه، قلم در دست بگیرید و خلاصه ی کلی درباره طرح و کاری که قرار است انجام دهید بنویسید.
2. هر تیزر تبلیغاتی که ساخته می شود، قصد دارد پیام مهمی را به مخاطب بدهد. بهترین کارگردانان ساخت تیزر، اذعان دارند که نوشتن داستان درباره ی این پیام ها رمز موفقیت در این صنعت می باشد. نیازی نیست که این داستان طولانی شود، فقط باید به ابتدا ( شرایط کنونی مخاطب ) و انتهای ( شرایطی که شما برای مخاطب در نظر می گیرید ) داستان فکر کنید.
3. نکته ی بسیار مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی، خواندن ذهن مخاطب است و باید کاری باشد که رضایت مخاطب را به خود جلب کند، نه رضایت کارفرما. پس برای این کار با لحنی ساده و قابل درک کار را شروع کنید و از شعار و مبالغه پرهیز کنید.
4. از زیاده گویی در تیزر بپرهیزید، عموم تیزرها در زمانی حدود 2 تا 3 دقیقه ساخته می شوند. از این زمان فقط برای انتقال پیام مهم استفاده کنید و وقت را هدر ندهید. یکی از تکنیک ها برای انجام این کار این است که از تکرار بپرهیزید، مگر اینکه هدفتان از تکرار، تاکید بر بخش مهمی از پیامتان باشد. حواستان باشد که از جملات ساده و بدون پیچیدگی استفاده کنید و از عبارات غیر ضروری دوری کنید.
5. اما حیاتی ترین قسمت در ساخت تیزر این است که نیازی نیست در تمام ثانیه های تبلیغ از کلمات استفاده شود، بلکه تصاویر، صدا و موسیقی و … می تواند تاثیر بیشتری نسبت به کلمات داشته باشد.
6. در مرحله ی آخر، بعد از آماده شدن فیلمنامه شروع به خواندن آن کنید، اگر توانستید به راحتی و به صورت روان آن را بخوانید و هیچ ابهامی در آن وجود نداشت، به شما تبریک می گوییم، متن فیلمنامه تان ایرادی ندارد. در غیر این صورت باید به فکر اصلاح داشت آن باشید. فیلمنامه را آنقدر بخوانید تا در نهایت نیاز به اصلاح نداشته باشد.

فیلمسازی و ساخت تیزر تبلیغاتی

فیلمسازی و ساخت تیزر تبلیغاتی

بازیگر کلیپ اینستاگرام ، واینر کلیپ اینستاگرام

بازیگر کلیپ اینستاگرام ، واینر کلیپ اینستاگرام